×

Default welcome msg!

    VILLKOR OCH INFORMATION

    INTRODUKTION

    Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på, och din användning av, webbsidan www.safira.se. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och SAFIRA, FDE AB org. nr 556888-6617. Genom att göra köp ifrån och använda denna webbsida så förbinder du dig till följande villkor. Vi ber dig därför att noga läsa igenom villkoren före du använder vår sida.

    BEKRÄFTELSE

    När vi har tagit emot en beställning av dig kommer vi att skicka en elektronisk bekräftelse/faktura till din email-adress som bekräftelse på ditt köp. Det är därför viktigt att du skriver in rätt email-adress när du gör en beställning. Vi rekommenderar att du sparar bekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kontakt med vår kundtjänst. Bekräftelsen utgör också ditt kvitto på att du genomfört köpet.

    FRAKT & LEVERANS

    Leveranstid
    Vi är stolta över att ha nordens snabbaste leveranstid! Vi har en leveranstid på 1 arbetsdag. Vid beställning av ett smycke med gravyr, exempelvis förlovningsring eller namnsmycke, är leveranstiden även där enbart 1 arbetsdag! Vår blixtsnabba leveranstid gäller även för vigselringar, som har 3-4 arbetsdagar.

    SAFIRA behandlar och levererar Er beställning så fort som möjligt efter. Under varje produkt står eventuell avvikande leveranstid. Varor direkt från vårt lager som beställs innan kl.14.00 skickas redan samma dag. Varor med gravyr eller där det står leveranstid 1 arbetsdag eller mer tillverkas och skickas senast arbetsdagen efter lagd beställning. Postnord har en leveranstid på 1-3 arbetsdagar för mindre försändelser direkt till Er dörr, 1 arbetsdag gäller för merparten av vårt avlånga land.

    Vigselringar, förlovningsringar samt alla graverade produkter tillverkas unikt för Er. SAFIRA kan ej hållas ansvarig vid leverans överskridande angivna 1-3 dagar. Normal leveranstid för denna kategori är 1 arbetsdag. Angivna leveranstid kan ej förkortas genom kontakt till vår kundservice, vi gör alltid vårt yttersta för att hålla den kortast möjlig. Er beställning behandlas omgående efter den inkommit vårt system. En av anledningarna varför vi kan erbjuda nordens snabbast leveranser är att Er beställning går direkt till vår produktion för tillverkning. SAFIRA kan ej garantera att Er beställning är Er tillhanda dagen efter leverans då eventuella förseningar hos Postnord är en faktor vi ej kan påverka. (se mer under Force Majeure)

    Kan SAFIRA skicka mina ordrar tillsammans?
    Vi behandlar och levererar en stor mängd beställningar. Samtliga beställningar behandlas separat utifrån fakturanumret och kan därför ej skickas tillsammans. Vi på SAFIRA ber Er därför att visa förståelse då vi ej har möjlighet att leta igenom beställningar för att kunna samfrakta dessa.

    KÖP

    För att handla hos SAFIRA på kredit ska du ha fyllt 18 år.

    FÖRSÄNDELSEN & DITT ANSVAR

    Samtliga försändelser från SAFIRA skickas med Postnord inom Sverige. Om Er beställning mot förmodan ej kommer fram kontakta oss på email kundservice@safira.se eller ring 021-44 44 989 (mån-tors 09.00-12.00) och besvara nödvändiga frågor för att vi ska kunna anmäla Er försändelse till Postnord.

    Observera att det är Ert ansvar att adress och användardata är uppdaterad och korrekt. Var noggrann med att både För- och Efternamn, Adress med Gata samt Lgh-/Husnummer stämmer överens med vad som står angivet på Er brevlåda/-inkast. SAFIRA ansvarar ej vid fall där uppgifterna visar sig vara felaktiga och försändelsen returneras då till SAFIRA. (normalt inom cirka 14 dagar) Vid händelse av detta kontaktar vi Er för ersättning gällande ytterligare fraktkostnad.

    GARANTI

    Våra produkter är tillverkade för att leva upp till SAFIRA's höga kvalitetskrav. Tidsfristen för en enskilds produkt garanti varierar beroende på tillverkare och varumärke vilket går att utläsa i produktens beskrivning. Till exempel har Schalins Ringar 2 års garanti från och med inköpsdatum. Efter denna garantiperiod är alla reparationer belagda med en serviceavgift. När en produkt returneras inom perioden för vilken garantin är giltig kommer denna att repareras eller bytas ut mot ny vara av SAFIRA, utan extra kostnad, inom rimlig tid efter det att produkten har returnerats. Om din vara har en defekt som är inom ramarna för att vara ett anspråk på garantin kan du kontakta vår kundservice genom kontaktformuläret här, eller maila oss på kundservice@safira.se, för att gå vidare med ärendet. För att få snabbare hjälp med detta kan du inkludera denna information:

    - Beställningsnummer
    - Bilder på produkten samt dess skador, med varierande avstånd för att underlätta returprocessen i bedömningsstadiet.

    SAFIRA tillförsäkrar kunden att produkten håller lämplig standard för användbarhet, pålitlighet, och hållbarhet. SAFIRA-garantin täcker inte:

    - Defekter och skador på grund av förlust, stöld, brand, vatten eller en naturkatastrof. (kontakt med vatten bör undvikas)
    - Fel eller skador som orsakats av felaktig användning, slarv (slag, bucklor, krosskador, slitskator, repor etc.) eller olyckor.
    - Fel eller skador som orsakats av oberättigad reparation eller modifiering av en tredje part, utan medgivande av SAFIRA.
    - Estetiska förändringar, defekter och skador på grund av normalt slitage och åldrande (t. ex. mindre repor, missfärgning av materialet, repor på ytan etc.)

    Om du har frågor angående garanti kan du alltid kontakta vår kundsupport på kundservice@safira.se.

    OUPPHÄMTADE FÖRSÄNDELSER

    Ni har 14 dagar på Er att hämta ut Ert paket hos närmaste ombud. Direkt när försändelsen når angiven adress skickas en avisering via sms alternativt post. Om Ni ej hämtar ut försändelsen inom 14 dagar kommer vi debitera Er för omkostnader gällande returfrakt till oss, administrativa kostnader som detta medför samt ny fraktkostnad. Debiteringen för ej uthämtad försändelse är 350 kr, sedan tillkommer en debitering om 80 kr för ny frakt. En faktura med beställningens ursprungliga summa tillsammans med dessa belopp skickas från SAFIRA samma dag som en ej uthämtad försändelse registreras.

    Observera att tidsfristen om 14 dagars ångerrätt har löpt ut och Ni är enligt lag skyldig att erlägga betalning. Den nya fakturan har 10 dagars kredit varpå utebliven likvid omedelbart lämnas över till Svea Inkasso (556489-2924). När vi registrerat Er betalning kommer Er beställning att återigen levereras inom 1-5 arbetsdagar.

    BYTEN & RETURER

    Öppet köp
    SAFIRA har just nu 60 dagar öppet köp (fr.o.m 2/11-17). Full återbetalning gäller under omständigheterna att produkten är oanvänd och i nyskick. Ni har rätten att byta mot annan produkt till samma pris, till lägre pris, eller få pengarna tillbaka. Vid fall då produkten är använd håller SAFIRA rätten att besluta om värdeminskningsavdrag för produkten eller neka returen. Observera att öppet köp, retur samt byte ej gäller för produkter med tydlig personlig prägel som graverade produkter. Det gäller inte heller för guld-, vigsel- eller förlovningsringar då dessa tillverkats unikt för Er. Produkter med plomberad påse (hygienartiklar) får ej ha bruten plombering. Vid bruten plombering gäller ej ånger- eller bytesrätt. (exempel på plomberade produkter är örhängen och piercingsmycken) Öppet köp gäller ej för beställningsvaror som tillverkas unikt för dig. Ångerrätt gäller inte heller för varumärken som är köpta på rea (i vår Outlet).

    Pengarna tillbaka?
    SAFIRA har just nu 60 dagar öppet köp (fr.o.m 2/11-17)Observera att öppet köp, retur samt byte ej gäller för graverade produkter. Det gäller inte heller för guld-, vigsel- eller förlovningsringar då dessa tillverkats unikt för Er. Ångerrätt gäller inte heller för varumärken som är köpta på rea (i vår Outlet). Så här returnerar du >

    Byte
    SAFIRA har just nu 60 dagar öppet köp (fr.o.m 2/11-17)Observera att öppet köp, retur samt byte ej gäller för graverade produkter. Det gäller inte heller för guld-, vigsel- eller förlovningsringar då dessa tillverkats unikt för Er. Bytesrätt gäller inte heller för varumärken som är köpta på rea. Så här returnerar du >  Önskar du byta din produkt lägger du sedan enkelt en ny beställning på hemsidan med det du önskar istället.

    Storleksändring av ringar
    Ni hittar vår Storleksguide här. SAFIRA ansvarar ej om den storlek Ni har beställt på ringar visar sig vara för stor eller för liten. För alla ringar som har tillverkats unikt för Er gäller varken Öppet Köp, ånger- eller bytesrätt. SAFIRA erbjuder tjänsten Storleksändring - Dock ej för ringar i stål eller titan eftersom dessa legeringar är för hårda vilket bidrar till höga kostnader vid storleksändring. Här görs en storlekändring, omgravering samt läggs på en ny finish på ringen. Denna tjänst kostar från 100 kr/silverring och från 400 kr/guldring samt att köparen står för kostnaden för returförsändelserna. Pris för storleksändring varierar beroende på modell och omfattning. Vi förbehåller oss rätten att neka en storleksändring om returnerad ring är defekt eller har storleksändrats av annan guldsmed. Ni kan skicka ett mail till kundservice@safira.se eller läsa här för mer information om tjänsten. 

    COOKIES

    SAFIRA använder cookies för att förbättra utseendet på vår hemsida, utbudet av produkter samt förbättra vår service till Er. Denna information används för att mäta trafik, köpflöde samt vad Ni som kund ser i vår butik. Om Ni ej önskar tillåta att sidor sparar cookies kan Ni ändra detta i Er browser under inställningar.

    PRISGARANTI

    SAFIRA eftersträvar alltid att kunna erbjuda Er det lägsta priset på produkter. Vi har därför prisgaranti på samtliga produkter som saluförs på www.safira.se. Om Ni mot förmodan lyckas hitta samma vara till ett lägre pris hos annan aktör får ni köpa den för samma pris hos oss. För att detta skall gälla kräver det att Ni skickar email till kundservice@safira.se eller ringer på 021-44 44 989. Detta måste ske inom 14 dagar från inköpsdatumet hos SAFIRA. Vid fall då villkoren för denna prisgaranti ej uppfylls förbehåller vi oss rätten att avvisa denna begäran.

    Villkor för SAFIRAs prisgaranti

    • Prisgarantin gäller endast om varan är identisk med varan i jämförelse hos SAFIRA. D.v.s. samma  material, samma mått, samma vikt, samma karat, samma kvalitet osv.
    • Prisgarantin gäller ej för varor köpta på ERBJUDANDE eller REA. 
    • Prisgarantin gäller endast om varan är köpt av ett företag med svenskt organisationsnummer.
    • Prisgarantin gäller ej för auktioner.
    • Prisgarantin gäller endast om en dokumentation kan uppvisas t.ex. en produktlänk till återförsäljare online, en katalog, reklam eller dylikt.
    • Prisgarantin gäller endast då leveranstiden är samma som hos SAFIRA. 
    • Prisgarantin gäller ej för använda/begagnade varor.

    RESERVATION

    SAFIRA förbehåller sig rätten att utan vidare motivering häva en beställning. SAFIRA reserverar sig för måttavvikelser på samtliga produkter med upp till 10%. (Om det står "bredd ca: 10 mm" är alltså felmarginalen på 1 mm) SAFIRA reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på sidan, såsom fel i beskrivning, teknisk specifikation, priser samt prisjusteringar. Vid fall av felaktigt pris för en vara Ni beställt strävar vi efter att meddela Er detta och invänta Ert godkännande av korrigerat pris innan vi fortsätter med beställningen. SAFIRA förbehåller sig rätten att av kund kräva pengar vid ett visande av för lågt felaktigt pris.

    FORCE MAJEURE

    SAFIRA skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.







    KUNDTJÄNST

    Telefon:
    021-44 44 989

    Mail: 
    kundservice@safira.se

    Org.nummer: 
    556888-6617

    Adress: 
    SAFIRA
    Box 186, 731 24 Köping